Pieni karhu -seurantatutkimus

Pieni karhu –tutkimuksessa tutkitaan oppimisen ja hyvinvoinnin välisiä kehityksellisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa olemme kiinnostuneita tietämään:

  • Miten koulupolun alussa havaitut oppimisvaikeuksien riskit ennakoivat myöhempiä oppimisvaikeuksia ja hyvinvointia?

  • Mitkä tekijät suojaavat koululaista epäsuotuisalta kehityskululta?

  • Miten koululaisen kehityksessä tapahtuvat muutokset ja ympäristö muokkaavat oppimisen ja hyvinvoinnin välistä kehityskulkua?

Tutkimuksessa on mukana lähes 1000 peruskoulun yleisopetuksen oppilasta, joita seurataan ensimmäiseltä luokalta viidenteen luokkaan saakka. Tutkimukseen osallistuu mukaan myös lapsien huoltajia ja opettajia. Tutkimus toteutetaan vuosina 2023–2029 kahdessa eri aikaan alkavassa ryhmässä eli kohortissa, joista ensimmäisen ryhmän tutkimusmittaukset alkoivat vuonna 2023 ja toisen ryhmän vuonna 2024.

Tutkimuksen toteuttaminen

Heti ensimmäisen luokan alussa lapsille suoritettiin alkumittaukset, joissa kartoitettiin lapsen lukemisen, matematiikan ja tarkkaavaisuuden valmiuksia. Alkumittauksien perusteella osa oppilaista valikoitui tiiviimmin seurattavien lapsien ryhmään, joita tutkittiin ensimmäisen kouluvuoden aikana yhteensä kolme kertaa. Loput lapset valikoituivat harvemmin seurattavien lapsien ryhmään, joita tutkitaan harvemmin seurantatutkimuksen aikana. Ensimmäisen luokan jälkeen tutkimusmittauksia toteutetaan lapsille 1–2 kertaa kunkin luokka-asteen aikana. Tutkimukseen osallistuville opettajille ja huoltajille lähetetään 1–3 lyhyttä kyselyä kunkin luokka-asteen aikana.

Lisätietoja

Lisätietoa saat tutkimuksen esitteestä ja tutkimuksesta tehdyssä lehtijutussa (Keskisuomalainen 1.10.2023).

Jos haluat lisätietoa tutkimuksesta, ota yhteyttä tutkimuskoordinaattori Anna Rytivaaraan aryti (ät) jyu.fi p. 050 408 6420.